Zajęcia treningu kompetencji społeczno -emocjonalnych na podstawie programu autorskiego pedagoga Monika Roterman „Mój świat emocji”.
W naszym życiu zdarzają się takie sytuacje, kiedy sami nie potrafimy zrozumieć siebie. Jesteśmy źli, smutni, radośni, czasami boimy się czegoś. Oto skutek pojawiających się emocji, to one sterują naszym życiem i nie zdajemy sobie sprawy z ich ogromnego wpływu na nasze postępowanie. Analizując nasze działanie lub zachowanie w danej sytuacji, często odprowadza nas to do przekonania, że w tym momencie stało się to pod wpływem jakiejś silnej emocji. Dorośli potrafią dokonać takiej retrospekcji, ale dzieci nie są w stanie tego uczynić. Obserwując zachowania dzieci w wieku przedszkolnym zrodziła się idea opracowania programu autorskiego „ Mój świat emocji”, który ma na celu uświadomienie dzieciom wartości wynikających z poznania i zrozumienia siebie, własnych stanów emocjonalnych oraz uczuć i odczuć innych osób.
Cele terapeutyczne programu – to tworzenie możliwości odreagowywania emocji i napięć powstających na skutek wzrastania w urazowym otoczeniu, a także na skutek niepowodzeń szkolnych i społecznych oraz uzyskania doświadczeń emocjonalnych pozwalających na zmianę wzorców zachowań i zmianę sądów poznawczych w trakcie uczestnictwa w zajęciach.
Cele rozwojowe programu – nabywanie podczas zajęć umiejętności społecznych przydatnych w radzeniu sobie z posiadanymi problemami, które służyć będą rozwojowi społecznemu i osobistemu.
Uczestnictwo w zajęciach było poprzedzone diagnozą potrzeb rozwojowych dzieci i rekrutacją, dzięki której zostały stworzone dwie grupy dzieci. Odbyło się już 13 spotkań, na których dzieci poznały siebie, wspólnie ustaliły zasady panujące w grupach. Uczyły się rozpoznawać uczucia, jak radzić sobie z nimi, a nawet jak niektórym negatywnym emocjom zapobiegać. Zapraszam do krótkiej fotorelacji z tych zajęć.