1.Innowacja pedagogiczna z języka polskiego: "Słowa w Akcji"

Czas trwania: wrzesień 2024-kwiecień 2025

Adresaci: uczniowie klas 4-8 Szkoły Podstawowej nr 1 im. Księdza Prałata Konrada Szwedy w Łaziskach Górnych.

Prowadzący: Dorota Pawłowska

Założenia

Innowacja zakłada systematyczne wprowadzanie nowych, trudnych wyrazów do codziennego użytku uczniów poprzez różnorodne aktywności dydaktyczne. Każdego tygodnia, od września do kwietnia, na drzwiach sali 46 pojawią się dwa nowe wyrazy, które staną się tematem przewodnim zadania w danym tygodniu. Projekt zakończy się konkursem w formie testu sprawdzającym zdobytą wiedzę, co dodatkowo zmotywuje uczniów doaktywnego uczestnictwa.

Cele:

  1. Wzbogacenie słownictwa uczniów: Rozwój umiejętności językowych poprzez naukę nowych, trudniejszych słów.

  2. Poprawa umiejętności komunikacyjnych: Zachęcenie uczniów do świadomego i poprawnego używania nowo poznanych wyrazów w codziennej mowie i piśmie.

  3. Rozwijanie kreatywności: Motywowanie uczniów do tworzenia kreatywnych tekstów i wypowiedzi z wykorzystaniem nowego słownictwa.

  4. Podniesienie poziomu czytelnictwa: Zachęcanie do czytania tekstów zawierających zaawansowane słownictwo.

Od września do połowy kwietnia na drzwiach sali 46 co tydzień będą pojawiały się dwa wyrazy z definicjami. Pod koniec kwietnia konkurs w formie testu.

Aktywności w ramach innowacji "Słowa w Akcji"

W trakcie całego czasu trwania innowacji przed salą 46 zostanie przygotowana tablica korkowa, na której uczniowie będą mogli przywieszać swoje wytwory: zdania, definicje, synonimy, antonimy, krzyżówki i ilustracje. Tablica stanie się miejscem, gdzie uczniowie będą mogli dzielić się swoimi pracami i wzajemnie motywować do nauki.

Podsumowanie tygodnia, prezentacja najciekawszych prac uczniów.

Przygotowanie materiałów na tablicę korkową na kolejny tydzień.

Aktywności w ramach innowacji "Słowa w Akcji" będą angażujące i różnorodne, co pozwoli uczniom na aktywne uczestnictwo w procesie nauki. Tworzenie zdań, szukanie definicji, synonimów i antonimów, rozwiązywanie krzyżówek oraz wykonywanie ilustracji sprawią, że nauka nowych słów stanie się ciekawym i twórczym doświadczeniem. Tablica korkowa w klasie będzie miejscem, gdzie uczniowie będą mogli dzielić się swoimi pracami i czerpać inspirację od siebie nawzajem. Na zakończenie projektu odbędzie się konkurs w formie testu, który sprawdzi znajomość i umiejętność stosowania poznanych słów. Będzie sprawdzał zarówno teoretyczną wiedzę uczniów, jak i praktyczne umiejętności stosowania nowego słownictwa.

2. Innowacja Pedagogiczna: "Promocja dobrych manier"

Autor: Dorota Pawłowska

Czas trwania: od września 2024 r. do kwietnia 2025 r.

Adresaci: uczniowie klasy 6b Szkoły Podstawowej nr 1 im. Księdza Prałata Konrada Szwedy w Łaziskach Górnych.

Cele innowacji

  1. Kształtowanie właściwych postaw społecznych: Poprawa relacji między uczniami poprzez naukę szacunku, empatii i współpracy.

  2. Redukcja agresywnych zachowań: Zmniejszenie liczby sytuacji, w których uczniowie przezywają się, obrażają lub używają wulgaryzmów.

  3. Promowanie zdrowych form spędzania czasu: Zachęcanie uczniów do aktywności pozalekcyjnych zamiast spędzania czasu przy komputerze.

  4. Wzmacnianie zaufania i współpracy: Budowanie silnych więzi między uczniami poprzez wspólne działania i zabawy.

  5. Rozwijanie kreatywności: Stymulowanie kreatywnego myślenia i twórczego podejścia do problemów.

  6. Nauka zasad fair play: Przyswajanie zasad uczciwej rywalizacji i umiejętności radzenia sobie z przegraną.

3. Innowacja Pedagogiczna "Zdrowe życie i pierwsza pomoc"


Czas trwania: wrzesień 2024 – czerwiec 2025
Uczestnicy: Klasa 3a – Iwona Płocha, Klasa 3b – Ewa Liszka

Innowacja pedagogiczna „Zdrowe życie i pierwsza pomoc” to kompleksowy program edukacyjny skierowany do uczniów klas trzecich, mający na celu promowanie zdrowego stylu życia oraz rozwijanie umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Program składa się z dziesięciu modułów realizowanych w trakcie roku szkolnego, od września 2024 do czerwca 2025, i obejmuje szeroką gamę tematów związanych z odżywianiem, aktywnością fizyczną, higieną osobistą oraz pierwszą pomocą.

W ramach innowacji uczniowie będą uczestniczyć w różnorodnych aktywnościach, takich jak:

  • Warsztaty kulinarne,

  • Zajęcia sportowe i gry ruchowe,

  • Spotkania z higienistką szkolną,

  • Ćwiczenia praktyczne z udzielania pierwszej pomocy.

Główne założenia programu: Projekt łączy teorię z praktyką, angażując uczniów w działania, które nie tylko poszerzają ich wiedzę, ale także kształtują umiejętności i postawy prozdrowotne. Dzięki elastycznej strukturze program dostosowuje się do potrzeb i możliwości uczniów, umożliwiając indywidualizację nauczania i wsparcie każdego dziecka.

Cele ogólne:

  1. Propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci.

  2. Rozwijanie sprawności fizycznej przez regularne ćwiczenia.

  3. Nauka podstawowych zasad pierwszej pomocy.

4. Innowacja Pedagogiczna z Matematyki "Trening czyni mistrza"

5. Innowacja Pedagogiczna Insta. Ling

 

1. Innowacja zaproponowana przez p. Katarzynę Kuźnik dotyczy zajęć z logopedii pt. “Logopedia w ruchu”. Jest prowadzona w klasach młodszych. Głównym celem programu innowacji jest usprawnienie pracy narządów artykulacyjnych w połączeniu z usprawnianiem dużej motoryki dzieci.

Od września 2022 w szkole prowadzone są innowacje i programy pozwalające na rozwijanie różnych umiejętności i zdobywanie wiedzy w sposób nietypowy.

  • W klasie II p. Żaneta Chibowska wdraża innowację dotycząca oceniania kształtującego „OK zeszyt – innowacja pedagogiczna”.
  • W klasie 7a i 8f wdrożono program własny rozwijający kompetencje w zakresie uczenia się -  „Nauka z efektem”. Innowacja została opracowana przez p. E. Myszor i M. Sputowską. Zajęcia będą realizowane w ramach wybranych godzin wychowawczych w roku szkolnym 2022/2023.
  • Zajęcia kółka muzycznego realizowane są na podstawie innowacji pedagogicznej „Muzyka to matematyka” p. Katarzyny Kuźnik. Innowacja została opracowana na podstawie Ogólnopolskiego Programu Krainy Muzyki „Muzyka to matematyka” mgr Karoliny Szczerbakowskiej – Biniszewskiej (innowacja zawiera zgodę autora na realizację programu).
  • Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego „Practice makes perfect. Ćwiczenie czyni mistrza” została opracowana przez p. E. Myszor. Adresatami innowacji są chętni uczniowie klas 8a, 8c, 8f. Innowacja ma na celu efektywną naukę angielskiego słownictwa z wykorzystaniem nowoczesnych technologii internetowych, poprzez platformę i program Insta.Ling. Zajęcia będą realizowane w ramach wybranych godzin lekcyjnych.
  • Innowacja pedagogiczna z matematyki „Zestawy zadań przed egzaminem sposobem na lepszy wynik egzaminu ósmoklasisty” opracowana przez p. M. Sputowską jest realizowana na wybranych godz. lekcyjnych. Celem innowacji jest poprawienie wyników egzaminu ósmoklasisty z matematyki oraz rozwijanie i podnoszenie umiejętności matematycznych uczniów. Ponadto wskazanie praktycznego zastosowania matematyki w życiu codziennym. 

 

,,Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy.                                                                   

   Dzieci chcą się śmiać, biegać, swawolić"

Od roku szkolnego 2018/2019 do końca roku  szkolnego 2020 w naszej szkole są prowadzone zajęcia innowacyjne pt.:" Myślimy twórczo- rozwijamy się". Twórcą i realizatorem tych zajęć jest psycholog szkolny Monika Dawidowska-Lupa, nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego  Katarzyna Kuźnik oraz nauczycielka  Monika Roterman.

„Na tym naszym czornym Ślonsku
Tak jak wszyndy kwitnom kwiotki
Ale nikai nie treficie
Takij piyknyj, jak tu gotki”

INNOWACJA  „ PO NASZYMU, CZYLI PO ŚLĄSKU”

Wstęp

Współczesne programy edukacyjne zawierają wiele treści dotyczących harmonijnego rozwoju dziecka. Maja charakter poznawczy jak i wychowawczy, ale mało w nich zagadnień  dotyczących dziedzictwa kulturowego. Ważne jest zatem przybliżenie dzieciom tego, co mamy w zasięgu ręki – nasze własne tradycje kulturowe i obyczaje, ślady historii naszej miejscowości. Poprzez zabawę oraz emocje im towarzyszące dziecko poczuje się związane ze swoją miejscowością.

    Dzieci na co dzień nie zwracają uwagi na to co je otacza. W obecnym zabieganym świecie nie zwracają uwagi na to sami rodzice. Nie rozmawiają ze swoimi dziećmi na tematy związane z okolicą, jej przeszłością, z tradycjami, które tak wrosły w życie mieszkańców, że są nawet nie zauważone. Należy zatem dzieciom zwrócić uwagę na to, co jest przekazywane z pokolenia na pokolenie. Dziecko widząc i czując, że jest członkiem społeczności lokalnej, zupełnie inaczej postrzega miasto, w którym mieszka. Doceni, że jest w niej coś, czego nie znajdzie w innych miejscach.

   Poznanie rodzinnej miejscowości i jej okolic powinno zatem rozpocząć się od wczesnego dzieciństwa. Dziecko w wieku przedszkolnym wiele spraw jeszcze nie jest w stanie zrozumieć, wiele jednak może przeżywać. Pierwsze przeżycia i doświadczenia dziecięce takie jak radość, zachwyt i podziw dla rodzinnych stron to przeżycia, które wpływają na poznanie i wzbogacenie wiedzy, ale są najbardziej trwałe i pozostają na całe życie.

W październiku 2019 roku odbyły się plenerowe zajęcia z rysunku. Celem akcji „Kolorowe Łaziska” było uchwycenie piękna i niepowtarzalności lokalnych miejsc kultury w otoczeniu barwnej jesiennej przyrody.

Innowacja „Kulturowa Jedyneczka” powstała, aby zachęcić młodych ludzi do aktywnego obcowania z kulturą poprzez udział w szeregu artystycznych, literackich i integracyjnych aktywności wykraczających poza mury Szkoły Podstawowej nr 1 imienia Księdza Prałata Konrada Szwedy w Łaziskach Górnych.